Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Elevfravær

Princip ift. elevfravær

 

Personalet registrerer al elevfravær elektronisk. Statistikker trækkes af forvaltning én gang i kvartalet.

Forældrene har pligt til at give besked ift. al fravær via Aulas beskedsystem. Skolen har ret til at kende begrundelsen for fraværet[1]. Er barnet fraværende og forældrene ikke har givet besked, kontakter skolen hjemmet.

Klasselærer kan give eleverne fri 1 dag. Fritagelse derudover søges hos skoleleder.

Når en elev har mere end 10 % ulovligt fravær inden for et kvartal, skal skolens leder orientere forældrene om konsekvenserne i Servicelovens §153 stk. 2 og §155C[i]. Ved ulovligt fravær på mere end 15 % skal skolens leder underrette socialforvaltningen. Indsatsen skal forebygge skolevægring[2]. Klasselæreren har kontakten til hjemmet og involverer nærmeste leder.

Ved længerevarende fravær er skolen i jævnlig dialog med forældrene og samarbejder med relevante eksterne parter – eksempelvis Børn, uddannelse og sundhed.

Visitationsudvalget har besluttet, at der fremover ved visitering af elever med skolevægring indkaldes til netværksmøde med visitationsudvalg, Kløver-Skolen og relevante samarbejdspartnere. Mødet har til formål at finde de mest hensigtsmæssige løsninger med målet om, at få eleven i skole igen.

 

Besluttet i Skolebestyrelsen 2022

Revideres igen maj 2024


[1] Forældrene opfordres til i videst mulig omfang at afvikle ferier/fridage i skolens ferieperioder. Forældrene kan anmode om barnets fritagelse fra undervisningen på skoledage. Imødekommes en anmodning, er undervisningen på de fritagne dage forældrenes ansvar.

Det er ligeledes forældrenes forpligtigelse at give evt. transportfirma besked om ændringerne i kørsel.

 

[2] Indsats 2015-16. Konkret beskrivelse vedlægges som handleplansbilag